Replikk om vei.

(har jo ikke en vei-sone å sette det i, letet ikke)
Replikk rettet til meningene bak “nei til urettferdig bompengestruktur”-gruppen på facebook.

Det var en politisk beslutning som var ansett som å være på høyresiden som førte til bompenger i første omgang, fordi da slipper de som ikke bruker en vei å betale for den, og de som bruker èn vei betaler ikke for andre veier. Betal for det du bruker, ikke mer, ikke mindre.
Pengestrukturen i bompenge-organiseringen er også høyrestilt politisk, den funker slik at ikke èn krone offentlige midler brukes for å lage en stor vei, så hverken jeg eller du må betale en ekstra krone for alle de store vei-prosjektene i landet. Istedenfor tar private midler å bygger veien, så får de private som bygger veien tjene en viss mengde på toppen av hva veien kostet, med bompenger, slik at de får en profittmargin for å ha risikert sine penger. Dette øker ikke inflasjon fordi oljepengene kan investeres i andre valutaer (utenlandske bedrifter, som gir avkastning) istedenfor å brukes innenlands. Dette betyr jo at de private til noen grad driter i hvor dyrt det er, de er sikret sin prosentandel profitt på hva enn beløpet blir, så det blir en slags naturlig prissamarbeid en ikke kan unngå. Det er noen metoder i måten vi strukturerer dette som gjør at vi begrenser prissamarbeid til noen grad, men det fjerner ikke hele effekten.

Så der står bilistene som lagde underskriftskampanjer om ny vei stående med en gigantstor regning å klager til feil sted, staten. Men vi vet jo at regjeringen, hvilken som helst regjering, blir buet ut av regjeringskvartalet om de tar over store veiprosjekter selv å bygger det med offentlige midler, fordi da må jeg og du betale høyere skatt på likningen, eller så må vi bare pøse ut med mer oljepenger og øke inflasjon, slik at alle tjener mindre penger. Om vi bruker masse oljepenger går din lønn ikke opp like fort som prisene, så du betaler på en måte ekstra skatt selv om vi bare bruker oljepenger istedenfor å ta høyere skattesatser.

De gikk gjennom en lang prosess når de besluttet å gjøre det slik som det gjøres i dag. Det ble gjort ganske grundig, svært mye ble vurdert og diskutert i tusener av timer av masse folk. Skal vi gjøre det på nytt? Hva har endret seg til at vi vil komme fram til noe annet denne gangen? Denne måten gjør at vi finansierer vedlikehold og noe nybygging via likningen og store prosjekter gjennom private midler (som hverken koster skatt eller inflasjonsskapende oljepenger). Nå bygger vi store veiprosjekter med andres private penger, og gir de en liten avkastning i retur gjennom bompenger, deretter tar vi 100% av oljepengene som ikke ble rørt av veiprosjekter, og investerer de utenlands og får avkastning på det. Hvis vi tar noe av oljepengene og bruker det på vei, enten gjennom et vei-fond eller direkte, så vil vi kun gi samme effekt som å bruke oljepenger, og vil få inflasjon. Vi vil også få svakere fremtidig vekst i oljefondet hvis vi tar ut en liten andel penger til vei via et vei-fond. Fordi pengene i veifondet ville kunnet rente seg og rente seg, istedenfor at man tar ut avkastningen og bruker det på vei.

Vær så snill å tilby noe alternativ til måten vi gjør det nå, som er mer finansielt vettugt enn det vi gjør. Det er en nobels pris i økonomi som venter på den som finner opp en bedre fremgangsmåte. Men også, vær så snill å tenk gjennom det godt, før du poster det her i all offentlighet og bruker masse energi og ansikt på forsvare det som mest sannsynlig ikke er en god idè (det er 999 dårlige idèer mellom hver nogenlunde gode idè, og det er 999 nogenlunde gode idèer for hver skikkelig gode idè, så forvent å måtte gå gjennom noen idèer før du kommer fram til en god idè).

Vist 94 ganger. Følges av 1 person.

Kommentarer

Vi kan kanskje satse på forskning for å lage asfalt som varer lengre og gir mindre veistøv osv, og forske fram andre måter å kutte prisen på vei langsiktig, men hvem gjør det? Først må du finne penger til å forske, og så må du faktisk finne noen som gidder forske på det. All klaging i verden gjør ikke at akademikere plutselig finner ut at veidekke er et interessant forskningsområde.

Annonse